در این مقاله قصد داریم تا به نقد و بررسی اپلیکیشن برگزیده‌ی جشنواره‌ی بین المللی قرآن کریم یعنی حبل المتین بپردازیم. با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی اپلیکیشن قرآن صوتی حبل المتین - قرآن صوتی حبل المتین
نقد و بررسی اپلیکیشن قرآن صوتی حبل المتین - قرآن صوتی حبل المتین

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و فراگیرشدن گوشی‌های هوشمند، دسترسی به بخش عمده‌ای از امکانات مختلف به سهولت امکان پذیر است و قرآن کریم و نسخه‌ی دیجیتالی آن نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع، دسترسی به تفسیر قرآن کریم, متن و صوت آن به سادگی توسط اپلیکیشن‌های مختلف میسر است و لازم نیست تا بابت یافتن سوره و آیه‌ای خاص به جست و جوی جز به جز قرآن کریم بپردازید. خوشبختانه، یکی از این اپلیکیشن‌های مذکور حبل المتین نام دارد که به راحتی هرچه تمام‌تر محتویات قرآن را همیشه و در هرجا در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

همان‌طور که اشاره شد، اپلیکیشن حبل‌ المتین, از جمله‌ی برترین اپلیکیشن‌های قرآنی است که در زمینه‌های صوت، تفسیر و متن قرآن فعالیت دارد. همچنین، آرشیو غنی این اپلیکیشن به همراه امکانات مختلف آن باعث شده است تا بارها شاهد حضور حبل المتین در جشنواره‌های مختلف قرآنی باشیم.

کاربران در بدو ورود خود به این اپلیکیشن، با فهرست اصلی و گزینه‌های استخاره, ختم قرآن, فهرست سوره‌ها, ویدیو, آخرین مشاهده، جستجو، اطلاعیه و تفسیر گویا روبرو خواهند شد. همچنین در قسمت بالایی نوار منو, نوار میانبرها قرار دارد که میتوان از طریق آن منوی حبل المتین را شخصی سازی کرد و از بین گزینه‌هایی نظیر ختم گروهی، جستجو, تفسیر و چندین و چند مورد دیگر، میانبرهایی را به منظور دسترسی سریع‌تر در صفحه‌ی اصلی این اپلیکیشن قرار داد. علاوه بر این، در قسمت بالایی نوار میانبرها, بخشی وجود دارد که آخرین مشاهدات, ختم پیشنهادی، محبوبترین ختم‌ها و روز شمار را به صورت اعلانیه‌ی روزانه فعال می‌کند.

قرآن صوتی حبل المتین - نقد و بررسی اپلیکیشن قرآن صوتی حبل المتین
قرآن صوتی حبل المتین - نقد و بررسی اپلیکیشن قرآن صوتی حبل المتین

در این اپلیکیشن چند بخش فرعی وجود دارد که هرکدام از بخش‌های نامبرده شده در حبل‌ المتین وظایف خود را ایفا خواهند کرد. بخش اطلاعیه‌ مربوط به اطلاعیه‌های ارسالی برای کاربران است و بخش آخرین مشاهده و جستجو دارای وظایفی متناسب با نام خود هستند. 

یکی از بخش‌های پرکاربرد اپلیکیشن حبل‌المتین استخاره نام دارد. کاربر برنامه پس از ورود به آن با ادعیه‌های مرسوم استخاره روبرو خواهد شد و پس از انجام این اعمال با لمس صفحه گوشی خود به آیه مورد نظر خود دست پیدا خواهد کرد. بخش ختم قرآن نیز به دسته‌های مختلفی نظیر ختم قرآن گروهی، آرشیو ختم گروهی، محبوب‌ترین ختم‌های گروهی و سایر موارد تقسیم می‌شود. علاوه بر این، بخش تفسیر گویا در دل این اپلیکیشن جای داده شده است و به کاربران اجازه‌ی دسترسی به تفاسیر سوره‌ها و آیه‌های قرآن را به صورت صوتی می‌دهد. 

اپلیکیشن حبل‌ المتین، به واسطه‌ی رابط کاربری مناسب خود می‌تواند سهولت در دسترسی به بخش‌های مختلف اپلیکیشن را میسر کند. اما در نقطه‌ی مقابل، مدت‌ها است که رابط کاربری و طراحی ظاهری این اپلیکیشن دستخوش تغییرات عظیمی نشده است و به نوعی عدم نوآوری و خلاقیت در آن به چشم می‌خورد. البته، لازم به ذکر است که ایراداتی نظیر از دست رفتن فایل‌های صوتی دانلود شده، اعمال محدودیت بیش از اندازه و اجبار کاربران به خرید اشتراک از جمله مواردی هستند که از نظر کاربران به تجربه‌ی کار با این اپلیکیشن ضرر می‌زنند.

قرآن صوتی حبل المتین - نقد و بررسی اپلیکیشن قرآن صوتی حبل المتین
قرآن صوتی حبل المتین - نقد و بررسی اپلیکیشن قرآن صوتی حبل المتین

در مجموع، اپلیکیشن حبل‌ المتین را می‌توان یک اپلیکیشن جامع قرآنی خطاب کرد که از هر نظر محتوای کامل و کافی‌ای دارد. البته، این اپلیکیشن مدت‌ها است که به‌روزرسانی درخور و تغییر و تحول شگرفی در طراحی ظاهری خود نداشته است و سوق دادن بیش از اندازه‌ی کاربران به خرید اشتراک نیز از جمله نکات منفی آن است.

امتیاز دیجی ارنج

8

نقاط قوت
  • جامع و کاربردی
  • امکانات ویژه از جمله ختم قرآن و استخاره
  • تفسیر گویا
  • آرشیو غنی
نقاط ضعف
  • عدم به‌روزرسانی شگرف اپلیکیشن در سالیان اخیر
  • محدودسازی دسترسی به مزایای اپلیکیشن و سوق دادن کاربران به خرید اشتراک

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

دیدگاه

  • dou_220
    dou_220
    04 آذر 1401 ساعت 02:12

    یک برنامه عالی و کارساز در تمام زمینه های دینی . یعنی تمام نیازهات رو برطرف میکنه . تنها ضعفش . البته نمیشه گفت ضعف ، به موضوع خرید اشتراک برای صوت قاری هستش ک برای یک ساله ۱۴۵ هزار تومانه . به نظرم برای ترویج قرآن کاش میشد این مبلغ رو حذف یا کمترش کرد . بازم سپاس فراوان از طراحی و سازنده عوامل این نرم افزار زیبا و کارآمد