اپلیکیشن کنسل، دسترسی به بازارچه‌ی کتاب دست دوم را میسر می‌کند و بدون هیچ تعارفی پتانسیل تبدیل شدن به یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌های ایران را دارد.

نقد و بررسی اپلیکیشن کنسل، بازارچه کتاب دست دوم - اپلیکیشن کنسل، بازارچه کتاب دست دوم
نقد و بررسی اپلیکیشن کنسل، بازارچه کتاب دست دوم - اپلیکیشن کنسل، بازارچه کتاب دست دوم

مدت‌ها است که خلا یک بانک جامع کتاب دست دوم دیجیتالی در ایران و در قالب یک سرویس و اپلیکیشن اختصاصی کاملاً‏ حس می‌شود. خوشبختانه اپلیکیشن کنسل به  عنوان اولین اپلیکیشن ایرانی اختصاصی برای خرید و فروش کتاب دست دوم شروع به فعالیت کرده است و به خوبی می‌تواند این خلا مشهود را پر کند. در ادامه با نقد و بررسی این اپلیکیشن با دیجی‌اُرَنج همراه باشید.

همانطور که اشاره شد، نبود یک بازار کتاب دست دوم که مبادلات کتاب را در بستر دیجیتالی میسر کند باعث شده بود تا بسیاری از خریداران و فروشندگان یا قید خرید کتاب‌های دست دوم را بزنند و یا آن‌ها را به سختی بیابند. اپلیکیشن کنسل با فراهم کردن یک بستر مناسب برای خرید و فروش کتاب دست دوم در این زمینه می‌تواند سالیان سال فعالیت کرده و مورد استقبال قرار بگیرد.

جذب مخاطب بیشتر، اولویت اول!

البته، یکی از نیازهای اساسی سرویس این چنینی، داشتن تعداد کاربران بالا است که هم سرعت خرید و فروش و هم دامنه‌ی تنوع و گستردگی کتاب‌ها را افزایش دهد. در واقع، فارغ هر نقص فنی و کمبود، اصلی‌ترین نقطه ضعف اپلیکیشن کنسل کم بودن تعداد کاربران است که در نهایت از مفید بودن آن می‌کاهد که صد البته این امر با توجه به پشتکار و پشتوانه‌ی تیم توسعه‌ی آن به واسطه‌ی تبلیغات قابل رفع و رجوع است.

طراحی ظاهری و رابط کاربری

اگر طراحی لوگوی اپلیکیشن کنسل که از نظر سلیقه فردی می‌توانست بسیار شکیل‌تر و شیک‌تر باشد را فاکتور بگیریم، این اپلیکیشن در باقی موارد از نظر ظاهری وضعیتی خوب دارد و می‌توان از گشت و گذار در محیط آن لذت برد. لازم به ذکر است که صفحه‌ی اختصاصی توسعه‌دهنده‌ی این اپلیکیشن در پلتفرم کافه بازار و حتی وبسایت رسمی این اپلیکیشن در بخش درباره‌ی ما همگی نامشخص و نامعلوم هستند و این موضوع می‌تواند به شدت روی جذب مخاطبان و سرمایه‌گذاران آتی تاثیرگذار باشد.

اپلیکیشن کنسل، بازارچه کتاب دست دوم - نقد و بررسی اپلیکیشن کنسل، بازارچه کتاب دست دوم
اپلیکیشن کنسل، بازارچه کتاب دست دوم - نقد و بررسی اپلیکیشن کنسل، بازارچه کتاب دست دوم

زمانی که کاربران برای اولین بار وارد این اپلیکیشن می‌شوند، تمامی محتوای آن در یک صفحه و با چینشی بسیار زیبا در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت. در بخش بالایی صفحه‌ی اصلی اپلیکیشن کنسل بخش پیام‌ها و اعلانات به همراه نوار جست و جو قرار گرفته است. پایین‌تر از موارد ذکر شده مربوط به اسلایدهای پیشنهادی است که پرتقاضاترین دسته‌ها را در یک محل به کاربران پیشنهاد می‌دهند. سپس نوبت به بخش‌هایی می‌رسد که کاربران را به بخش کتاب‌فروشی‌ها و انتشارات راهنمایی می‌کند. 

البته بخش انتشارات و کتاب‌فروشی‌ها به وضوح از فقر تعدد مشترکین ثبت شده رنج می‌برند و امیدواریم این موضوع در آینده و با استقبال بیشتر کاربران رفع و رجوع شود.

بخش ثبت آگهی به همراه بخش تنظیمات و پروفایل کاربری و سبد خرید نیز در بخش پایینی صفحه قرار دارند و هر کدام متعاقباً عملکردی مربوط به نام خود دارند. 

در نهایت، فعل خرید و فروش در این اپلیکیشن با ورود به بخش دسته‌بندی یا جست و جوی کتاب مورد علاقه و یا بخش ثبت آگهی انجام می‌شود و در مجموع پیچیدگی چندانی ندارد. البته، تا زمانی که مشترکین این اپلیکیشن به حد ایده آل نرسد، شاهد سرعت بالا در انجام فرآیندهای مذکور نخواهیم بود.

در مجموع...

اپلیکیشن کنسل قصد دارد تا با پوشش خلا نبود یک بستر مناسب دیجیتال برای خرید و فروش کتاب دست دوم نامی برای خود دست و پا کند. فارغ هر نقصی، اصلی‌ترین نقطه ضعف اپلیکیشن کنسل کم بودن تعداد کاربرانش است. البته، این امر با توجه به پشتکار و پشتوانه‌ی تیم توسعه‌ی آن و به واسطه‌ی تبلیغات قابل رفع و رجوع است.

امتیاز دیجی ارنج

8

نقاط قوت
  • ارائه‌ی یکی از پرتقاضاترین نیازهای جامعه
  • طراحی ظاهری و رابط کاربری
نقاط ضعف
  • تعداد کاربران به حد نصاب ایده‌آل نرسیده است
  • طراحی لوگوی بهتر می‌تواند به جذب مخاطبان بیشتر کمک کند
  • نامشخص بودن استودیوی توسعه‌دهنده و وبسایت رسمی

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

دیدگاه

  • dou_284
    dou_284
    18 اسفند 1401 ساعت 15:48

    سلام بنده یکبار نظرم را عرض کرده ام ، اما بطور کل این اپلیکیشن وجودش بسیار ضروری بود ، عیب و ایرادی نمی‌بینم که عرض کنم و نمی‌دانستم که تعداد کاربران کمتر از چیزی است که شما انتظار دارید ، به نوبت خودم در این زمینه تلاش خواهم کرد . من سابق بر این کتاب فروش بودم و قدر و ارزش کتاب را میدانم و مطلع هستم کسی که دست به چنین کاری میزند و پا در این عرصه میگذارد ، در واقع عاشق است تا کاسب .
    برای شما از خداوند بهترینها را آرزو میکنم
    با تشکر . بابک مدائنی . از همدان